lørdag 27. februar 2010

Virtual Reality- LUKT!

Det har siden slutten av 90- tallet vært mye snakk om Virtual Reality, og datanerdens tro på at "virkeligheten" kan gjenskapes syntetisk i form av ekstrem realistisk datagrafikk, lyd og bevegelse. Avatar er jo nå kongen på haugen når det gjelder visuell virkelighetsformidling. En del opplvelsessentre har utviklet dette langt med store 3D kinovisninger med bevegelse i seter, 3D lyd, røyk osv. som har fått folk til å bli reelt sjøsyke! Lukt har derimot manglet. Det er gjort mange forsøk gjennom årene- helt tilbake til 30- tallet da man forsøkt å blåse parfyme inn i kinosal for å lage en romatisk stemning som forsterket filmen. Det ble også gjort noe under konseptet scratch & sniff og Smell- O- Vision. Filmen "Polyester" fra 80-tallet brukte den type kort (Odorama) der man skulle skrape frem lukt i enkelte scener. Jeg husker også en reklame i Wired magazine med en Monty Pyton film der John Cleese står og roper noe fra toppen av en borg og oppfordrer deg til å skrape et felt nederst på siden. Det er da (selvfølgelig) skikkelig vond prumpelukt! Det var en del hype rundt digital overføring av lukt på begynnelsen av 00 med prosjektet Smell- o - matic technology fra DigiScents- teknisk sett hadde de en løsning de mente var holdbar en luktpalett på 64 lukter. De feilet kraftig i markedet og kalrte ikke å skaffe nok økonomi til å få det ut. Nå er dette tatt et skritt videre som et forksningsprosjekt på Universities of York and Warwick- "Virtual Cocoon", der de mener å ha løsning på tidligere svakheter og jobber med et produkt som er en hjelm der du få visuell info koblet med luktslanger i nese- som også trigger smakfølelse. Det er ventet at den skal være ferdig i 2012.
Dette kan definitivt øke opplevelsesnivået kraftig i underholdningsbransjen i fremtiden, og kan være interessant å tenke seg brukt i utstillinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar